Мережа водопостачання Новомосковська готова до зими на 80%

Більшість людей незадоволені якістю майже всіх видів комунальних послуг, і для такого ставлення є чимало приводів. Особливо сьогодні, коли ціни на «комуналку» зросли.

Ми вирішили з’ясувати, як працює наш водоканал, чи варто очікувати неприємних сюрпризів холодної пори року та за що нагородили підприємство.

Між робочими поїздками та нарадами вдалося таки зустрітись із начальником Новомосковського міського водоканалу Олександром Головком.

Мережа водопостачання Новомосковська готова до зими на 80%

Ще у приймальні помічаю Національний сертифікат «Лідер галузі 2015 року». Тож перше запитання:

- За що саме так відзначили Новомосковський підрозділ національної мережі водопо-стачання?

- Національна комісія з питань регулювання тарифів, міністерство ЖКГ та асоціація водопровідних господарств проводять конкурси на звання кращий водоканал області. Нам вдалося 2014 рік закінчити з прибутком у 1,5 млн. грн., тому наш водоканал і визнали одним із кращих на Україні за гарну роботу! Прибуток у минулому році дозволив заплатити 13-у зарплату працівникам і вирішити ще низку поточних питань.

- Як Вам вдалося? Комунальники переважно скаржаться на неплатежі, – щиро дивуюся я.

- У нас таких проблем немає. Служба збуту працює дуже добре. Населення дисципліноване. Станом на липень 98% користувачів розрахувались за водопостачання. Тож у нас проблеми неплатежів не існує. І це при тому, що в Новомосковську один із найвищих тарифів по області.

- А як це можливо? Новомосковськ, наче, не входить до особливо посушливих зон?

- Та цій проблемі уже кілька років. Справа в тому, що Дніпропетровськ отримує воду на Аульському водоводі по 1,5 гривні, а нам продає по 5 гривень. Ми намагаємось із цим боротись. Куди вже тільки не звертались! Антимонопольний комітет вважає це порушенням законодавства – й усе. Місцеві органи виконавчої влади не можуть вплинути на цей процес. Ми в Кабмін звернулись – там це питання зняли з розгляду й відправили на доопрацювання! Це пов’язано з тим, що через зниження ціни для нас доведеться підвищити тариф для мешканців Дніпропетровська. Звісно, перед виборами на такий крок ніхто не наважиться. Але ж Дніпропетровськ і так платить удвічі менше, ніж Новомосковськ, то у них там не більше, ніж на 50 копійок, ціну доведеться підняти. Та й середній заробіток у Дніпропетровську 4 з гаком тисячі, а в Новомосковську - 2 300! Відчутна різниця?!

Така проблема з тарифами не тільки у нас, а ще в 70 містах в Україні. Іллічівськ отримує воду від Одеси по 20 гривень, Бердянськ по 18 гривень. Трускавець із Дрогобичем - така ж ситуація. Там собівартість води 1 гривня, а продають її по 9 гривень. Де ж справедливість?

- То минулий рік був таким фінансово успішним через високі тарифи у Новомосковську?

- Не зовсім так. У нас високий тариф, але його не вистачає для затрат водоканалу. Ми перекриваємо свої потреби десь на 75%, все решту повинна компенсувати держава. До того ж, у нас втрати води майже 30%. Це високий показник із різних причин: десь лічильник не правильно показує, десь підтікає. Просто минулого року нам удалось отримати компенсацію від держави за різницю в тарифах – приблизно 11 млн. гривень. І ми закрили всі борги за рік. Цьогоріч вже боргу на 7 млн. гривень назбиралось, але ще не зрозуміло, чи отримаємо ми компенсацію від держави нинішнього року. Грошей катастрофічно не вистачає. Національна комісія з тарифоутворення говорить: підвищуйте тариф. Але ж я розумію, що люди і так забагато платять!У нас є підстави для підвищення тарифу, все подорожчало: і газ, і пальне, і електроенергія. Але й на населення перекладати всі проблеми не можна! Тому намагаємося утримати тариф на тому рівні, який є. Для цього дуже важливо отримати компенсацію від держави й домогтися зниження тарифу на постачання води для Новомосковська.

- Чи вдається на чомусь заощадити?

- Економимо на всьому, де тільки можемо. У нас невелика зарплата на підприємстві – до 3 тисяч гривень, тож на фонді оплати праці багато не заощадиш. Однак намагаємось: за штатом мають працювати 268 осіб, а насправді працюють 190. Тобто я свідомо не добираю людей, щоб економити зарплату. Важкувато, але справляємось. Та більше скорочувати не можна – у нас багато ремонтних робіт, бригади мають виїжджати вчасно, для тих, хто залишився без води, це дуже відчутно.

- Тобто про оновлення мережі наразі не йдеться?

- «Новомосковськ водоканал» обслуговує більше 150 км мережі. Переважно трубам уже понад 30 років, однак вони - в задовільному стані. По лінії співпраці Німеччина – Україна у нас триває робота з оцінювання стану мереж міського водоканалу. За результатами обстежень німецькі фахівці створять карту стану мережі та обладнання, де буде вказано становище тієї чи іншої ділянки, максимально допустиме навантаження, терміни проведення планових ремонтів та заміни труб. Подібні роботи проводять тільки у нас та у Дніпропетровську! Закордонні фахівці були щиро здивовані рівнем механізації нашої системи. Можливо, сам стан труб і насосів викликав великі нарікання, але рівень механізації самого процесу їх порадував. Вони сказали, що це фактично на рівні Європи.

Підприємство отримало Національний сертифікат «Лідер галузі 2015 року»
Підприємство отримало Національний сертифікат «Лідер галузі 2015 року»

-Не за горами осінь. Чи готові мережі до експлуатації холодної пори року?

- Підготовка до зими триває. З профілактичною метою ми підвищили тиск, щоб перевірити стан самої мережі і визначити слабкі місця – так нам довелося ліквідовувати 68 поривів! Зміцнили слабкі місця, щоб взимку не виникало проблем із питним водопостачанням. Взагалі, це не тільки наші питання. Адже ми обслуговуємо кущ водопостачання, у нас на шляху селище Ювілейне, далі - Орлівщина, Меліоративне й аж до Солоного Лиману. Ми мали б поставити лічильник на вході й просто вимагати оплату. Але ж не хочуть голови цих місцевих рад питання водопостачання вирішувати! А тільки-но щось станеться, люди до нас звертаються. Скажімо, в

Підгородному немає тиску – вода йде самопливом – треба ставити станцію підкачування, я ж не можу за рахунок мешканців Новомосковська їм насос купити! Від Меліоративного ми отримуємо 80 000 гривень за водокористування, а витрачаємо на обслуговування 200 000 гривень. Орлівщина, взагалі, не перебуває у нас на балансі. А якщо порив якийсь, виїжджаємо беззаперечно. Тут складна система підпорядкування й треба наводити лад. Поки що в районі й слухати нічого не хочуть про ці проблеми.

- Сьогодні модно скаржитись на якість води з водопроводу. Чи є якісь засоби конт-ролю. Чи можна перевірити, яку воду п’ємо?

- Якість води значною мірою залежить від того, в якому стані труби. Ми перед першим вересня завжди промиваємо водогін із підвищеним вмістом хлору, щоб очистити від мулу, іржі та сольових відкладень у внутрішньобудинкових мережах. Це все, на жаль, не чиститься, тому вранці, відкриваючи кран, часто можна побачити каламуть та жовтизну від іржі. За нормами для забору води необхідно зливати воду 15 хвилин через повністю відкритий кран. Звісно, на такі геройства навряд чи хто відважиться, адже більшість людей встановили лічильники. Тож якщо ви економите воду, то намагайтесь набирати її для приготування їжі в середині дня або під вечір, коли труби вже добре промиті. А відстояти воду ніколи не завадить. Так, до речі, з неї природно виходить хлор.
Щодо якості води на відповідність до державних стандартів, то її щодня контролюють одразу кілька структур. Для цього створено хімбаклабораторію. З результатами її дослід-жень щодня можна ознайомитись на сайті міськводоканалу. Крім того, незалежний контроль якості води, яка тече з-під крана, здійснюють органи санітарно-епідеміологічної служби.

- Проблем вистачає, та, схоже, що Ви знаходите їхнє вирішення?

- Це далеко не так, на жаль. Можливо, Ви не повірите, але в місті досі є райони, які не мають мережі водопостачання й вимушені користуватись водою з колодязів і криниць. Саме тому планую боротися за місце депутата міської ради. Бо так мені буде набагато простіше домогтися надання коштів для проведення комунікацій водопостачання до проблемних районів міста. Те ж саме з іншими параметрами розвитку, бо ремонт закладено в тарифі, а на розвиток і оновлення треба відшукати додаткові ресурси. Подібне -  з технікою. У нас уже дуже старі екскаватори, багато насосів виходять з ладу. Будемо шукати ресурси на оновлення.

Наразі КП «Новомосковськ водоканал», схоже, вдається подолати поточні труднощі, хоч і не без проб-лем. Дочекаємось результатів роботи німецьких експертів, щоб оприлюднити фахову оцінку роботи нашого водогону. А робота системи в осінньо-зимовий період незабаром покаже себе сама.